1.1 Geschiedenis

Het principe van de Tradtionele Chinese Geneeskunde zoals acupunctuur gaat terug tot de Chinese natuurfilofosofie die ruim vierduizend jaar geleden ontstond. Wat is het verschil met de westerse geneeskunde? De Chinese geneeskunde versterkt meer de gezondheid en de westerse geneeskunde bestrijdt meer de ziekte. Beide aanpakken zijn nuttig en vullen elkaar aan. Hier een toelichting op een aantal begrippen

1.2 Yin en Yang

Yin staat voor voedende kracht en yang staat voor presterende kracht. Vergelijk het met slapen (yin) en werken (yang). Of nacht en dag. Of zacht en hard. Deze krachten moeten in evenwicht zijn. Is die balans verstoord, dan spreken wij van ziekte.

1.3 Qi en meridianen

Qi (spr.: tsjie) is energie, of ook wel: bio-elektriciteit. In ons lichaam stroomt deze energie door zogenaamde meridianen. Dit zijn niet-zichtbare kanalen vlak onder de oppervlakte van de huid. Elk van deze meridianen staat in verbinding met een van onze organen. Meridianen zijn waar te nemen met een eenvoudig elektrisch meetinstrument. De getrainde acupuncturist voelt qi met de vingers. Als qi vrij kan stromen is ons lichaam in balans en spreken we van gezondheid.

1.4 Acupunctuurpunten

De meridianen en de bijbehorende organen zijn van buitenaf te beïnvloeden door zogenaamde acupunctuurpunten. Bij acupunctuur krijgt het naaldje van de acupuncturist via zo’n punt toegang tot de qi-stroom. Bij acupressuur gebeurt die beïnvloeding met handen en vingers.

1.5 Pols- en tongdiagnose

De Traditionele Chinese Geneeskunde beschikt over een zeer verfijnde diagnostische techniek. Uit het voelen van de pols leidt de acupunturist af hoe het met de vitaliteit is gesteld van de organen en van de patient als geheel. Hetzelfde geldt voor het waarnemen van de tong: kleur en vorm geven veel informatie over de situatie in het lichaam op dat moment. Zo is het mogelijk vroegtijdig verstoringen waar te nemen van de energiebalans. De Chinese dokter kan daardoor vaak onverklaarbare symptomen oplossen, en kan bij uitstek preventief werken.

Met welke klachten kunt u bij ons terecht?

• zenuw-hormonale stoornissen Alle pijnklachten, stress, migraine, hoge- of lage-bloeddruk, slapeloosheid, duizeligheid, oorsuizen, hartkloppingen, diabetis, schildklierproblemen, fobie depressiviteit, epilepsie, hemiplegie, burnout, etc.
  • spier-pees-gewrichtsproblemen Reuma, jicht, artritis, artrose, hernia, tennis of golfarm, etalagebenen, oedeem, RSI, spit, ischias, pijn-en stijfheid in de nek, schouders en de rug, etc.
  • huid aandoeningen Acne, eczeem, gordelroos, netelroos, jeuk, fistel, psoriasis, vitiligo, allergie, haaruitval, kaalheid, etc.

• luchtwegen ziektes Astma, chronische bronchitis, CARA, griep en verkoudheid, ontsteking van voorhoofdsholte en kaakholten, keelontsteking, hoest, kortademigheid, hooikoorts, etc.

• urinewegen ziektes Nieren-blaas-urineleiders en buis infectie, impotentie, prostatitus, urineverlies, bloed- pijn- of aandrang bij plassen, allerlei geslachtsziektes, etc.

• vrouwenziektes Menstruatiestoornissen, overgangsklachten, steriliteit, frigiditeit, problematische zwangerschap, etc.

• maag-en darmklachten Indigestie, diarree, obstipatie, maagzweer, misselijkheid of overgeven, spastische dikke darm, etc.

• bepaalde oor-, neus-, oogproblemen

• ouderdomsproblemen

• diversen Stoppen met roken, afkicken, vermageren, chronische vermoeidheid, herstel na operatie of ongeval.

Maak nu een afspraak!
Acupunctuur Den Haag Voorburg - Acupuncture & Herbs Clinic

Acupunctuur praktijk Den Haag
Koningin Julianalaan 227 (4e etage)
2273JE Voorburg
Tel: 0619199889

Copyright © 2019 Acupuncture & Herbs Clinic. All rights reserved(版权所有).
Kvk-nummer: 53105893KvK | RBCZ Licentienummer: 104035R | SRBAG registratienummer: 354006 | AGB-Code: 90-042843